Ei teoksen näkökulma pelkästään naisten ole, mutta kääntää sitä tuoreella tavalla naisnäkökulman suuntaan. Näyttämösovituksessa niin Koskelan Elinan (Liisa Loponen), vanhan Alman (Lumikki Väinämö) kuin Ellen Salpakarinkin (Laura Huhtamaa) ääni ja elämänasenne kuuluvat nyt vahvasti.
Täällä Pohjantähden alla –teoksen toinen osa, alaotsikoltaan Mäensyrjänkansan kärsimystie on jopa ensimmäistä osaa, Kuu on torpparin aurinko sisäistetympi sovitus. Teoksen II osassa seurataan pentinkulmalaisten elämää vuodesta 1918 aina vuoteen 1951. Kuten I osankin, on teoksen näyttämölle dramatisoinut Ari-Pekka Lahti ja sen on ohjannut Juha Malmivaara. Oivaltava koreografia on Panu Varstalan.
Tulkinnan aluksi nähdään vuoden 1918 sodan jälkiselvittelyjä. Plutoonan päällikkö Akseli Koskela (Tapani Kalliomäki) vie vetäytyvät punaiset joukkonsa kotikylänsä kautta kohti Lahtea ja Viipuria. Veljet Aku (Paavo Kääriäinen) ja Aleksi (Jari-Pekka Rautiainen) jäävät kotiin kohtalokkain seurauksin. Mikko Pörhölän tulkitseman Halmeen puhe teloituskomppanian edessä on koskettava ja ajatuksia herättävän pasifistinen.
Lahden Kaupunginteatteri, Täällä Pohjantähden alla, II osa. Valokuva: Robert Seger. |
Akselin Hennalan punavankileirin kautta kulkevasta
kärsimystiestä muodostuu hänen ja hänen perheensä loppuelämää vahvasti leimaava
kokemus. Akseli ja Elina haluaisivat elää pientä elämäänsä ja rakentaa
tulevaisuutta ja parempaa huomista lapsilleen. Paljon he eivät saa, sitäkin enemmästä joutuvat luopumaan, kun se heiltä viedään. Ari-Pekka Lahden II osan dramatisointi
jättää näyttämölle kaiken keskeisen ja Malmivaaran ohjaus liikuttaa tapahtumia
eteenpäin rivakalla ja onnistuneella rytmillä.
Näytelmän tematiikka nostaa esiin sisällissodan ja sen
vaikutusten lisäksi 1920- ja 1930-lukujen työläis- ja maataseutuköyhälistön sekä
toisaalta porvariston ja talollisten väliset jännitteet monesta näkökulmasta.
Torpparikysymys hiertää ja lopulta ratkeaa, sodanaikainen punaisten ja
valkoisten terrori jättää syvät jäljet Pentinkulman väkeen. Jakolinjat eri
yhteiskuntaluokkien välillä ovat edelleen syvät. Teos käsittelee ajankuvaa ja sen problematiikkaa myös heijastamalla suuria kansallisia kipupisteitä kuten Lapuan liikettä ja sen toimeenpanemia muilutuksia sekä Mäntsälän kapinaa. Lopulta talvi- ja jatkosota kaikessa karmeudessaan muuttavat kaikkien elämää Pentinkulmallakin.
Panu Varstalan koreografia on vahvan ilmaisuvoimainen. Se
ilmentää henkilöiden tunnemaailmaa ja olotiloja vahvalla liikekielellä ja
estetiikalla. Kohtauksessa, jossa Akseli kohtaa suruviestiä tuovan kirkkoherra
Salpakarin (Teemu Palosaari), on katsojilla kyynel silmäkulmassa jo ennen kuin
sanaakaan on lausuttu.
Varstalan koreografia on paikoin herkkä, välistä taas hurja ja
tulinen. Liikemaisema elää näyttämötapahtuminen mukana. Se ei pelkästään tue
kohtauksia, vaan tuo niihin vahvan oman näkemyksen ja ajatuksen. Varstalan koreografia
on yksi monista Lahden Kaupunginteatterin syksyn suursatsauksen ehdottomia vahvuuksia sen molemmissa osissa ja on osaltaan
luomassa omaleimaista tulkintaa.
Liisa Loposen vahva tulkinta Elinan roolissa pääsee II
osassa paremmin oikeuksiinsa. Loposen Elina elää vahvasti niin Akun ja Aleksin
teloitukset, oman miehensä vankileiriajan kuin Koskelan tilan arjen ja lasten
kasvatuksen. Loponen saa ilmaisuunsa näyttämöllä tiivistä voimaa ja läsnäoloa.
Laura Huhtamaan Ellen Salpakari rakentuu juuri koreografian kautta
erinomaisesti vähitellen ajatuksissaan yhä radikaalimmaksi muuttuvaksi
pruustinnaksi. Huhtamaa löytää näyttelijäntyöhönsä roolihahmoonsa sopivan voimakkaan
ja hänen ajatusmaailmaansa alleviivaan tason. Hän saa roolihahmon ajatuksen hurjine mielipiteineen näkymään katsomoon asti.
Tapani Kalliomäki Akselina ja Jarkko Lahti sekä Ilmari
Salpakarina että punapäällikkö Hellberginä tekevät I osan tapaan vahvat ja fyysisesti
ilmeikkäät roolisuoritukset. Samoin Ritva Sorvali muutamassa sivuroolissa, muun muassa
Elias Kankaanpäänä, tekee riemukkaan meheviä tulkintoja.
Yhdessä tai erikseen. Lahden Kaupunginteatterin Täällä Pohjantähden alla -teoksen
osat ovat itsenäisiä ja kestävät varmasti katsomiskokemuksen molemmat erillisinä
näytelminäkin, mutta koskettava katsomiskokemus täydentyy osiensa summana.
Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla, II osa Mäensyrjän
kansan kärsimystie
Ensi-ilta Lahden Kaupunginteatterin Suurella Näyttämöllä 15.11.2017
Ensi-ilta Lahden Kaupunginteatterin Suurella Näyttämöllä 15.11.2017
SOVITUS Ari-Pekka Lahti
OHJAUS Juha Malmivaara
KOREOGRAFIA Panu Varstala
LAVASTUS Minna Välimäki
PUKUSUUNNITTELU Pirjo Liiri-Majava
VALOSUUNNITTELU Kari Laukkanen
ÄÄNISUUNNITTELU Kai Poutanen
MUSIIKKI Hannu Kella
ROOLEISSA Lahden kaupunginteatterin näyttelijäkunta: Hiski Grönstrand, Jori Halttunen, Laura Huhtamaa, Saana Hyvärinen, Mikko Jurkka, Tapani Kalliomäki, Eeva-Kirsti Komulainen, Paavo Kääriäinen, Liisa Loponen, Jarkko Miettinen, Teemu Palosaari, Mikko Pörhölä, Aki Raiskio, Jari-Pekka Rautiainen, Aarre Reijula, Maiju Saarinen, Ritva Sorvali, Raisa Vattulainen, Lumikki Väinämö, Timo Välisaari sekä Jarkko Lahti (vier.)
MUUSIKKO Hannu Kella