Pikkulapsi Oulun
Heinäpäästä vietiin teatteriin 70-luvulla. Oulun kaupunginteatteri
Torinrannassa oli juuri valmistunut, uljas ja moderni.
Ensimmäinen näkemäni
esitys oli Yrjö Kokon kirjoittama Pessi
ja Illusia – tarina helposti huolestuvasta, karvaisesta Pessi-peikosta ja
huolettomasta, sateenkaaren päältä saapuvasta Illusia-keijusta. Kuulin, aistin
ja hengitin todella syvään.
Muistan valot ja lavasteet
– erityisesti kavalan ristilukin verkot. Muistan teatterin tuoksut. Muistan
jännityksen ja ihmetyksen. Muistan myös lapsen tunteen: Miksi minulle ei ole
aikaisemmin kerrottu, että tällaista on olemassa! Miksi vasta nyt?
Teatteri on
minulle yksi tärkeimmistä, ja on tuosta ensimmäisestä esityksestä lähtien aina
ollut. Paljon olen myös nähnyt, satoja eri esityksiä, ja pääasiassa hyvää.
Alan nyt
julkaista Pessin ja Illusian luona
-nimistä teatteriblogia. Kirjoitan näkemästäni, kokemastani ja miettimästäni.
Tässä ensimmäisessä tekstissäni kerron omakohtaisesta suhteestani teatteriin.
Minulla oli jo
ala-asteikäisenä ensi-iltakortti Oulun kaupunginteatteriin. 80-luvulla Oulussa
näin suuren osan kaupunginteatterin näytelmistä moneen kertaan. Ennätys oli Cabaret, neljätoista kertaa. Ja heti on
sanottava, etten ole erityisemmin musikaalifani, vaikka teatterimusiikista
tykkäänkin.
Nykyisin näen teatteria
pääasiassa Helsingissä, mutta aina silloin tällöin esimerkiksi myös Turussa, Lahdessa,
Lontoossa, New Yorkissa, Madridissa ja tietysti Tampereella.
Niin lukemattomat
kerrat olen nauranut, itkenyt, inhonnut ja ihastellut. Permannolla ja parvella.
Lämpiön puolellakin. Teatterikokemus on aina hyvin henkilökohtainen. Ei siihen
sinänsä muita tarvita, mutta on sekin ihan ok, jos joku on seurana.
Meille
suurkuluttajille on tyypillistä nähdä ne todella hyvät esitykset useampaan
kertaan, jos vain mahdollista. Nykyisin, kun päiväpuuhat vievät paljon
energiaa, en yllä enää ihan samoihin lukuihin kuin lapsena Oulussa. Kyllähän se
voi joskus herättää pientä ihmetystä, kun kertoo menevänsä Jotain toista toiseen kertaan katsomaan. Kaikista kolmansista ei
aina tarvitse kertoakaan. Itselleni se, että hyvää lähtee katsomaan useampaan
kertaan, on luonnollista.
Olen myös tehnyt
teatteria, vaikken pitkään aikaan. Oulun Lasten ja nuorten taidekoulusta
minulla on todistus "pitkästä", yli kolmivuotisesta näyttelijänurasta. Se
varmaankin auttoi pääsemään Kallion ilmaisutaidon lukioon. Siellä sitä sitten
osattiin kokemuksella eloa tulkita…
Miksi juuri
teatteri? Miksi minulle on niin tärkeää jokin sellainen, joka voi jollekulle
toiselle tässä kauniissa maailmassa olla sietämätöntä? Minä löydän näyttämöiltä kaiken sen sietämättömän, tärkeän ja kauniin, minun maailmani. Löydän Pessin
ja Illusian uudestaan, ilta toisensa jälkeen. Teatteri on Pessistä ja
Illusiasta lähtien ollut minulle jotain sellaista, jonka haluan puhuttelevan ja
jollakin tavalla koskettavan minua. Teatterin kieli on minulle se kaikista tärkein
ja rakkain. Se haltioi.
En ole
oikein musikaali-ihminen, enkä kesäteatteri-ihminenkään, mutta ensimmäisen arvioni ja siis seuraavan blogitekstini aion kuitenkin kirjoittaa Ylioppilasteatterin kesänäytelmästä Seitsemän siskoa – ja sitten me ryypättiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti