Hämärä
ohjelmateltta Tampereen Keskustorilla alkaa täyttyä puheensorinasta. Ystävät halailevat
toisiaan, vaihtavat kesäkuulumisia. Elämän äänet teltan ulkopuolelta – ohikiitävät
bussit ja nuorison autoradiot – kuuluvat vain vaimeana kohinana, muistuttaen kuitenkin
siitä, että olemme kaupungin keskellä. On vain tämä hetki. Tapaan yllättäen tuttavan,
ostamme oluet ja istuudumme odottamaan. Pian teltan hämyssä
lavalle nousevat muusikko Jussi Tuurna ja näyttelijä Tiina Weckström.
Tähän on tultu on
oiva nimi kaksikon lauluillalle. Teos pohtii muusikin ja laulun kautta
mennyttä, nykyisyyttä ja hieman tulevaakin. Esitys kättelee myös erinomaisesti Tampereen
Teatterikesän tämän vuoden teemaa: etsiskellään tulevaisuuden suuntaviivoja. Tuntuu
siltä, että sekä yksilöt että yhteiskunnatkin hakevat hämmentyneinä suuntaansa.
Tuurna ja
Weckström täyttävät teltan suurilla tunteilla. Ilta koostuu lauluista, jotka
koskettavat jokaista kuulijaa tavalla tai toisella: rakkaus, hylätyksi tuleminen, kuolema
ja suru. Yllättävän monet lauluista pohtivat juuri kuolemaa. Tämän esittäjät
itsekin toteavat tiheätunnelmaisen illan aikana. Mutta usein kuolemaa
käsitellään runollisen kauniisti, kuten vaikkapa herkässä Alfonsina ja meri –laulussa
tai riemukaan huumorin kautta, Kun olen kuollut. Teoksen ote kuolemaan ei ole
missään kohden liian ryppyotsainen. On kuin tekijöiden ajatus olisi ollut ” Se
saa olla yhdessä pääosista, mutta muistetaan kuitenkin, ettei ahdistuta
kuolemasta.
Tähän on tultu
-teoksessa kuullaan sävellyksiä ja tekstejä Tuurnan lisäksi muun muassa
Anna-Mari Kähärältä, Ariel Ramírezilta, Jacques Breliltä, Friedrich
Hollaenderilta, Arto Melleriltä, Pirkko Saisiolta, Aulikki Oksaselta, Arvo
Turtiaiselta ja Aaro Hellaakoskelta.
Tampereen Teatterikesä. Tuurna ja Wecström: Tähän on tultu. Kuva: Kaukiainen. |
Tiina Weckströmin ääni on suomalaisessa teatterikentässä omanlaisensa, äänialtaan kaiketi kontra-altto. Weckström onnistuu tulkinoissaan aina tuomaan lauluihin niiden vaatimia nyansseja ja hänen tulkintakykynsä on omaa luokkaansa. Äänensävyt sopivat erinomaisesti juuri tuskaisiin ja intohimoisiin tulkintoihin, joita esityksessä on paljon. Esimerkiksi hänen syvältä koskettavat ja riipaisevat tulkinnat Kohtalon kellot ja Äitien laulu Pirkko Saision kirjoittamasta ja Jussi Tuurnan säveltämästä musikaalista Slava! Kunnia, tuovat esiin Weckströmin taituruutta tulkita elämän rankimpiin kuuluvia hetkiä kuten kuolemaan, syvää surua ja kaipausta sekä henkistä kipua.
Weckströmin ja
Tuurnan tulkinta Jacques Brelin säveltämästä ja Liisa Ryömän upeasti suomeksi
sanoittamasta Ala vetää vaan -kappaleesta ei jätä ketään tapahtumateltassa
kylmäksi, niin upeaa kuultavaa ja vangitsevaa katseltavaa Wecströmin intensiivinen
ja koskettava näyttelijäntyö on. Hän pystyy tuomaan tulkintaansa ja ääneensä
sen vaatimaa pettymystä, katkeruutta, vihaa ja ennen kaikkea rakkautta – suurten
tunnetilojen koko skaalan. Tulkinta sai varmasti useampia kylmiä väreitä kulkemaan
monen muunkin paikalla olleen selkäpiissä.
Tähän on tultu
ottaa kantaa myös ajankohtaiseen yhteiskunnalliseen tilanteeseen. Kun olemme kaikki
enemmän tai vähemmän ihmeissämme siitä, miten tähän on tultu ja varsinkin,
miten tästä mennään eteenpäin ja mihin suuntaan. Esimerkiksi Brelin säveltämä
ja sanoittama (suom. Liisa Ryömä) Syntymässä säikähtäneet kertoo siitä
hiljaisesta enemmistöstä, joka ei reagoi kun äärioikeisto hyökkää
maahanmuuttajia ja pakolaisia vastaan, vaan kääntää katseensa pois eikä
haluakaan nähdä tai kuulla. Saati tehdä mitään. Iltasatuna esityksessä kerrottu
tarina pienen, vaaleanpunaiseen toppahaalariin puetun intialaistaustaisen prinsessan ja
siniseen toppahaalariin puetun, pienen afrikkalaisprinssin kohtaamisesta
helsinkiläisessä paikallisbussissa on kertomuksena hykerryttävä ja maalaa
hienosti kuvaa ajastamme.
Tähän on tultu on
vahvaa, tunteet pintaan nostavaa musiikkiteatteria, joka luottaa esiintyjiensä
upeaan lavakarismaan. Molempien vahva läsnäolo lavalla ja keskinäinen luja
yhteys heijastuvat takariviin asti. Tähän
on tultu on taitavasti toteutettu, vahva, intohimoinen ja latautunut esitys. Näyttämömusiikkia parhaimmillaan.
Näin esityksen
osana Tampereen Teatterikesää Ohjelmateltassa 4.8.2016.
Ensi-ilta oli Teatteri Jurkassa 17.2.2016. Esitys on nähtävissä vielä ainakin Kansallisteatterin Willensaunassa syyskuussa 2016.
Ensi-ilta oli Teatteri Jurkassa 17.2.2016. Esitys on nähtävissä vielä ainakin Kansallisteatterin Willensaunassa syyskuussa 2016.
JUSSI TUURNA &
TIINA WECKSTRÖM
TÄHÄN ON TULTU
TÄHÄN ON TULTU
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti