torstai 7. syyskuuta 2017

Saariston arkea ja selviytymistä


Myrskyluodon Maija on ennen kaikkea saaristolaisten selviytymistarina. Se on kertomus pääparinsa Maijan (Laura Alajääski) ja Jannen (Aaro Wichmann) läpi elämän kestävästä raukkaudesta ja vaiherikkaasta elämästä. Teos kuvaa saariston karua, tavallista arkielämää, jota luonto ja vuodenajat rytmittävät. Vuodenaikojen vaihtelun mukaan kalastetaan, metsästetään, viljellään maata ja käydään kauppaa rahtipurjehduksella. Elanto on kuitenkin tiukassa ja meri armoton.

Kirjailija Anni Blomqvistin alkuperäiskirjasarjaan (Stormskärs Maja) pohjaavan teoksen on Helsingin Kaupunginteatteriin suurelle näyttämölle dramatisoinut Seppo Parkkinen. Säveltäjä Lasse Mårtensonin musiikki soi siinä vahvasti ja herkästi. Siinä on yhtä aikaa kaihoa ja vahvaa juurevuutta.

Helsingin kaupunginteatterin teatteritalo on juuri läpikäynyt mittavan peruskorjauksen ja on nyt entistä ehompi. Myrskyluodon Maija on uudistetun talon avajaisteos ja juhlistaa 50 vuotta täyttävää rakennusta ja Suomen 100-vuotiasta itsenäisyyttä. Suuren näyttämön alalämpiössä on esillä talon rakentamis- ja peruskorjausvaiheista kertova tiivis näyttely, johon kannattaa tutustua.

Arttu Takalon sovittamat ja Maija Vilkkumaan sanoittamat Mårtensonin laulut ja sävelet tavoittavat saariston elämän arkiset tapahtumat ja dramaattiset käänteet hyvin. Vastikään työstään palkitun kapellimestari Eeva Konnun johtaman orkesterin musiikki soi vahvana ja selkeänä. Musiikin volyymi osuu kohdalleen. Se on riittävän voimakas, peittämättä laulujen sanoja alleen. Soinnukas piano ilmetään Maijan ja Jannen rakkautta ja lyömäsoittimet uhkaavaa merta ja luonnonvoimia.

Myrskyluodon Maija on musikaaliksi mollivoittoinen. Totta kai, kuvaahan se saariston paikon raskastakin raadantaa 1800-luvun Ahvenmaalla, jossa elämä oli niin sanotusti turpeeseen sidottua ja toi tullessaan monenlaista vastoinkäymistä ja murhetta. Toki teoksessa on monia ilon hetkiäkin, kuten häät, lasten syntymät ja tietysti juhannuksen suuret juhlat. Yhteinen työ ja yhteen hiileen puhaltaminen arkisessa aherruksessa tuovat moniin musikaalin joukkokohtauksiin vahvan yhteisöllisyyden tunteen. Toisista välitetään ja pidetään huolta.

Teoksen ohjaaja Kari Rentola on onnistunut Maijan roolituksessa. Niin musikaalin nimiroolin esittävä Laura Alajääski, kuin hänen miehensä Jannen tulkitseva Aaro Wichmann istuvat esittämiinsä rooleihin luontevasti. Erityisesti Alajääskessä on Maijan roolin vaativaa juurevuutta ja hänen tulkintansa on hyvin aidonoloinen ja uskottava. Molempien ääni soi laulukohtauksissa kauniisti ja puhtaasti.

Helsingin Kaupunginteatteri, Myrskyluodon Maija. Valokuva: Tapio Vanhatalo.

Antti Timonen suutari Pellen roolissa tuo näyttämölle riemua pääparin lapsille tarinoita laulavana satusetänä. Timosen taiturimainen tulkinta, vahva äänenkäyttö ja koreografian oivaltavuus tuovat piristävän tuulahduksen. Myös Marjut Toivonen Vallborgina, saaristoyhteisön kätilönä ja ruumiinpesijänä, onnistuu tulkitsemaan portinvartijan hahmoonsa vivahteikkaasti.

Teoksessa saariston arkisen aherruksen ohella vahvaksi teemaksi nousevat saaristolaisyhteisön vahva kristillinen usko, mutta myös vahva usko luonnon henkiin ja voimiin. Siirtymäriittien, kuten syntymä ja kuolema, merkityksellisyys nousee myös vahvana teemana korostamaan yhteisöllisyyttä.

Koreografian Myrskyluodon Maijaan on tehnyt Jyrki Karttunen. Teoksessa on toimivia ja energisiä kyläläisten kohtauksia, kuten vaikkapa silakkaa, silakkaa –joukkokohtaus, jonka koreografiassa on mukana Karttuselle tyypillistä lempeyttä. Liikekielen lempeyttä nähdään myös monissa luonnon henkien kohtauksissa, joissa tanssiryhmän liikekieli on unenomaista ja jopa jollakin tavalla lohdullista. Sitähän näyttämön tapahtumat välillä todella kaipaavat.

Teoksen ensimmäisen puoliajan loppupuolella lyhyet kohtaukset ja turhan monet kohtausten vaihdot saavat teoksen huohottamaa. Esityksen dramaturgia pirstaloituu ja pintaan nousee tunne turhan löysistä kohtauksista. Dramaturginen terävöittäminen olisi tehnyt teokselle hyvää ja muutamia kohtauksia olisi voinut jättää kokonaan pois.

Katariina Kirjavaisen lavastus on niukka, jos ei paikoin lähes minimalistinenkin. Se toimii teoksessa hyvin, luoden milloin Myrskyluodon karuutta ja toisaalta Maijan kotikylän Simskälan arkea ja juhlaa. Yhdessä musikaalin valosuunnittelun tehneen William Ileksen kanssa he onnistuvat hienosti luomaan näyttämölle meren sinisen välkkeen ja lokkien lennon. Suuren näyttämön syvyyttä ja pyörönäyttämöä hyödynnetään mainiosti kuvattaessa merta ja purjehdusta.

Kokonaisuudessaan Myrskyluodon Maija on musiikillisesti ja visuaalisesti näyttävä kokonaisuus, vaikka draama olisikin kaivannut terävöittämistä. Pääparin työskentely on vahvaa ja kantaa koko musikaalin läpi ja näin Myrskyluodon Maija tarjoaa katsojalleen vahvan teatterielämyksen.


Helsingin Kaupunginteatteri: Myrsyluodon Maija

Kantaesitys suurella näyttämöllä 24.8.2017 

Maija: Laura Alajääski
Janne: Aaro Wichmann

Muissa rooleissa esiintyvät mm. Anna-Maija Jalkanen, Juha Jokela, Jyrki Kasper, Kai Lähdesmäki, Kari Mattila, Jukka Nylund, Sami Paasila, Mikko Paloniemi, Tiina Peltonen, Raili Raitala, Matti Olavi Ranin, Leena Rapola, Matti Rasila, Eero Saarinen, Antti Timonen, Marjut Toivanen, Leenamari Unho ja Mikko Vihma.
 

Dramatisointi: Seppo Parkkinen Anni Blomqvistin teosten pohjalta
Ohjaus:Musiikki: Lasse  Mårtenson 
Musiikin sovitus: Arttu Takalo
Laulujen sanat: Maija Vilkkumaa 
Kapellimestari: Eeva Kontu
Koreografia: Jyrki Karttunen
Pukusuunnittelu: Riitta Anttonen-Palo
Lavastus: Katariina Kirjavainen
Valosuunnittelu: William Iles
Äänisuunnittelu: Akke Kiiski
Naamiointi Milja Mensonen, Tuula Kuittinen ja Anu Laaksonen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti