maanantai 30. lokakuuta 2017

Kill Carmen viettelee


¡Olé! ¡Venga! Kylmänä syysiltana helsinkiläisyleisö lämpeni ja suli täysin Kill Carmen –tanssiesityksen katsomossa Cirkon Maneesi-salissa Suvilahdessa. Katsojat palkitsivat tekijäryhmän ansaituilla seisovilla suosionosoituksilla huikean intensiivisen esityksen päätteeksi. Compañía Kaari & Roni Martinin palkittu esitys saa jäyhemmänkin pohjanpojan tempautumaan mukaan intohimon, viettelyksen ja kuoleman estetiikan syövereihin.

Teos sai ensi-iltansa vuonna 2015 osana Helsingin juhlaviikkoja ja on sen jälkeen kiertänyt maailmalla saaden kaikkialla loistavan vastaanoton. Nyt teos on palannut Suomen kiertueelle peräti 28 esityksellä Helsingissä, Jyväskylässä, Ylivieskassa ja Kemissä. Teos on osa Suomen Kulttuurirahaston ja Svenska Kulturfondenin tukemaa, koululaisille suunnattua taidetestaajat-hanketta. Upeaa, että kahdeksasluokkaiset saavat nähdä jotain näin vaikuttavaa.

Kill Carmen on kuin kotoisin Sevillan Guadalquivir-joen vastarannan flamenco-tablaoista. Niin erilaisen otteen se esikuviinsa ottaa. Se perustuu löyhästi sekä Bizet´n Carmen-oopperaan, että sen taustalla olevaan alkuperäisteokseen Prosper Mériméen pienoisromaaniin. Sen suhtautuminen aiheeseensa on kuitenkin aivan muuta. Samoin Kill Carmenin naiskuva.

Carmen päivittyy tähän aikaan topakasti. Carmen (Mariana Collado) ei kuole esityksessä vain kerran, vaan pitkin esitystä useasti. Mielenkiintoisia yhtymäkohtia tämän päivän Espanjaan tematiikka löytää naisiin kohdistuvan patriarkaalisen parisuhdeväkivallan tiimoilta. Kyytiä saavat nyt niin Bizet´n Carmen kuin 1800-luvun oopperan tunkkainen naiskuva. Carmen on nyt toimija, joka viettelyn lisäksi tuhoaa ja sysää täyteen hulluuteen. Hän on nyt avoin kommentti miesten niin sanotulle järjestyksen maailmalle.

Compañía Kaari & Roni Martin, Kill Carmen. Valokuva: Kim Laine.

Katsojien tullessa Cirkon Maneesi-saliin Carmen ja härkätaistelija (Carlos Chamorro) flirttailevat avoimesti yleisön kanssa. Bändi vetää jo täyttä häkää. Esityksen alkajaisiksi Carmen tanssiin Don Josét täysin pyörryksiin. Don Josét monikossa, koska heitä on nyt yhdeksän. Muusikot ja laulajat ovat kukin vuorollaan tulkinnan Don José.

Musiikin teokseen on säveltänyt ja sovittanut Roni Martin. Flamencokitaraosuudet ovat Juan Antonio Suárez Canon. Esityksen svengaava musiikki on eklektinen yhdistelmä perinteistä flamencoa, Balkanin ja Suomen kansanmusiikin rytmejä ja funkia. Ihmeellinen musiikillinen keitos kuitenkin toimii. Vahvasti toimiikin. Se luo esitykseen ainutlaatuisen tunnelman ja tuo siihen oman rosoisuutensa ja samalla vahvan latauksen.

Atro Kahiluodon ohjaus ja Kaari Martinin sekä molempien tanssijoiden, Carlos Chamorron ja Mariana Colladon koreografia tuovat teokseen lisäannoksen rosoa. Liikekieli on jotain ihan muuta kuin Carmenilta tai härkätaistelijalta odottaisi. Oikeastaan tuntuu, että koreografia vie hahmonsa jollakin tavalla liioitellun yli, tekee niistä jopa parodioita kliseemäisyydessään. Tuo niihin espanjalaisuuteen liittettyjä stereotypioita ja pelaa samalla kuoleman kanssa peliä. Ohjauksessa ja koko teoksen dramaturgiassa on vahva annos yllätyksellisyyttä ja burleskiakin.

Sekä Chamorro että Collado tekevät huikeat roolisuoritukset. Heidän kiihkeät tulkintansa tuovat teokseen ja tanssiin omaa rosoisuutta yhdistyneenä flamencon rytmiin. Collado saa Carmeniinsa häpeämätöntä kiihkoa ja aistillisuutta, joka hurmaa, mutta muuttuu äkisti myös uhkaavaksi ja julmankin oloiseksi.

Chamorron matadorin koreografia rakentaa samoista aineksia kuin Carmenin, kuin sen vastapariksi. Hänkin on kiihkeä ja uhkaava. Vaikka pääpari on rakennettu hyvin samanlaisiksi, nostavat ne sitä kautta esiin naisen ja miehen edelleen hyvin erilaiset sukupuoli- ja käyttätymisroolit. Roolihahmojen tulkinnat voivat olla vahvasti sukupuolittuneita katsojan mielessä ja ne herättävät ajatuksen nykymaailmassa edellen syvällä istuvista miesten ja naisten rooliodotuksista ja -malleista.

Erika Turusen pukusuunnittelu on viehkeä ja istuu teokseen mainiosti. Kill Carmen on huikean intensiivinen ja omaääninen teos. Sen erilaisuus ja omaperäinen rosoisuus vangitsevat.

Compañía Kaari & Roni Martin: Kill Carmen
Ensi-ilta: 28.8.2015 Pannuhalli, Helsingin juhlaviikot

Carmen: Mariana Collado (ESP)
Härkätaistelija: Carlos Chamorro (ESP)
Don José: Erno Haukkala (FIN), Samppa Leino (FIN), Roni Martin (FIN), Henrik Perelló (FIN), Antero Priha (FIN), Karo Sampela (FIN), Alfredo Santos (ESP), Juan Antonio Suárez Cano (ESP)
Cleaner: Pablo Suárez (ESP)

Taiteellinen johto: Kaari ja Roni Martin
Koreografiat: Carlos Chamorro, Mariana Collado, Kaari Martin
Sävellys ja sovitus: Roni Martin
Sanat: Roni Martin, Atro Kahiluoto, Pentti Saarikoski
Dramaturgia: Atro Kahiluoto
Ohjaus: Kahiluoto-Martin-Martin
Valosuunnittelu: Ville Virtanen
Pukusuunnittelu: Erika Turunen
Livemiksaus: Ilari Suonpää
Pukuompelu: Anja Behm, Johanna Vehmas
Maskeeraus: Kaisu Hölttä

1 kommentti:

  1. Tämän olisin halunnut nähdä! Ystävä oli oppilaidensa kanssa tätä näkemässä ja kehui myös, erityisesti musiikkia. Mainiota lukea sinun arviosi tästä.

    VastaaPoista